У серпні 2023 року Проєкт USAID Економічна підтримка України (Проєкт USAID) придбав 50 сучасних вагонів-хопперів «Нібулону» – одному з найбільших українських агровиробників та лідеру ринку експорту зерна. За п’ять місяців ці вагони перевезли із заблокованих річкових портів «Нібулону» до дунайських портів майже 30 тисяч тонн українського зерна, яке потім відправили до 25 країн. Загалом, за цей період вагони здійснили десять рейсів різними маршрутами та подолали 15 тисяч кілометрів.
Компанія «Нібулон» долучає українських виробників зерна до глобальних ринків через мережу терміналів зберігання та обробки зерна, об’єднаних центральною системою логістики. До повномасштабного вторгнення Росії «Нібулон» побудував 14 річкових портів (філій) на річках Південний Буг і Дніпро, щоб відродити внутрішнє річкове судноплавство та суднобудування. Однак у 2022 році, коли Росія окупувала Херсонську область і постійно обстрілювала Миколаїв, де знаходиться головний перевантажувальний термінал «Нібулону», дев’ять філій втратили доступ до води та були відрізані від логістичних шляхів. Решта п’ять були знищені або опинилися на окупованій території. Нова стратегія логістики базувалася на складному процесі: зерно потрібно було транспортувати вантажівками до найближчої залізничної станції, а потім перевантажувати у вагони, які згодом прямували на експорт через порти Дунаю..
Один із таких заблокованих річкових портів – філія «Зеленодольська», яка має потужності одночасного зберігання 76 000 тонн. До війни фермери з навколишніх сіл щорічно звозили сюди, в Мар’янське, близько 200 тисяч тонн зерна. З початком війни Зеленодольська філія не могла транспортувати зерно баржами, тому доставляли врожай на найближчий елеватор Нібулону вантажівками.
Фермерське господарство «Н-І-К» у Дніпропетровській області – сімейне підприємство, засноване на початку 2000-х – одне із тих, хто продавав свій урожай Нібулону і залежав від роботи Зеленодольської філії.
«З 2010 року майже все зерно ми відправляли на «Нібулон», – згадує засновник ферми «Н-І-К» Михайло Порослий. – Звичайно, ми боялися, коли почалася війна, і відчували себе незахищено, тому що порти були заблоковані. Що буде з експортом? Чи продовжувати садити? Якщо так, то що саме?»
Завдяки підтримці Проєкту USAID «Нібулон» зміг продовжити експорт зерна – компанія перебудувала свої логістичні маршрути та замінила баржі вантажівками та залізничними вагонами. Це також дозволило зберегти 350 робочих місць та зменшити додаткові витрати на оренду вагонів Української залізниці.
«З новими вагонами від Проєкту USAID ми створили альтернативний маршрут і транспортуємо зерно залізницею із заблокованих річкових елеваторів до портів Одеси та Дунаю. Ми можемо завантажити до 70 тонн у вагон, порівняно із 20 тоннами у вантажівці. Перевозити зерно автотранспортом дуже дорого, і якби ми продовжували транспортувати зерно вантажівками, витрати для компанії були б вищими. Це вплинуло б на закупівельну ціну, яку ми пропонували фермерам, або нам довелося б закрити термінали», – каже директор із взаємодії з органами влади «Нібулону» Михайло Різак.
Завдяки 50 вагонам від Проєкту USAID парк «Нібулону» зріс до 212 вагонів і став більшим на 25%. У перспективі компанія планує співпрацювати з понад 3 тисячами фермерських господарств та експортувати 200-300 тис. тонн зерна на місяць, що складатиме понад 7% від загального експорту України.
Нагадаємо, закупівля обладнання відбувається в рамках Ініціативи стійкості сільського господарства в Україні (АГРІ-Україна), яку реалізує Агентство США з міжнародного розвитку, для пом’якшення глобальної продовольчої кризи, що загострилася через жорстоку війну росії проти України.