Компанія з виробництва броньованого скла – двічі переселенець. Попри переїзди, втрату обладнання та частини ринку, власники бізнесу успішно розвивають виробництво на Львівщині, а завдяки консультаціям від Проєкту USAID “Економічна підтримка України” проходить етап трансформації компанії, а їхні клієнти стають амбасадорами бренду.
У Мелітополі товариство з обмеженою відповідальністю «Цітіус С» займалося виробництвом броньованого та архітектурного скла з 2014 року – виготовляли скло для сільгосптехніки нестандартних розмірів, яхт. Також займалися переобладнанням автомобілів – виробляли інкасаторські автомобілі для банків і автомобілі швидкої допомоги, забезпечували повністю все устаткування всередині. Зараз для компанії це вже друга релокація. У 2014 році вони втікали з Криму до Мелітополя, а зараз, під час повномасштабного вторгнення росії до України, переїхали до Львівської області.
“Захоплення Мелітополя російськими військовими у 2022 році відбувалося дуже швидко. Ми не змогли вивезти обладнання, бо воно дуже важке і потребувало демонтажу. Тоді думали про найважливіше – як врятувати людей. Попередили всіх співробітників, але, на жаль, виїжджати наважились не всі. З нами виїхали лише 9 родин співробітників. Юридичну релокацію ми зробили у травні 2022 року. Але перші товари змогли виробити у вересні 2022 року. Так вийшло, що ми майже нічого не могли вивезти. Тож на новому місці дуже довго чекали на обладнання”, – ділиться власник бізнесу та керівник Олексій Серов.
Відновили виробництво завдяки пільговому кредиту та клієнтам, які робили замовлення з передоплатою.
“Розповім відразу одну історію. На початку війни більшість банків віддавали свої автомобілі для потреб територіальної оборони. І так склалося, що одна з таких машин, яку ми переобладнали, зустрілась із колоною танків. Її розстріляли з танкового кулемета. Звісно, авто не було на це розраховане, але витримало і скло, і броньована капсула. Саме цей банк звернувся з прохання відновлятись, вони переконалися у нашій якості”, – каже пан Серов.
Спершу відновили виробництво, склали самостійно печі. Відкрили один цех на 600 кв. м. та орендували інший – на 1800 кв.м. Повністю відновили всі кроки виробництва броньованого скла.
“Оскільки ми переїхали та майже нічого не мали зі собою, під заставу банку потрібно було віддати той автомобіль, на якому виїхали. Інше авто продали, щоб зробити першу передплату за автоклав. У нас не було власних можливостей. Все, що вдалося – завдяки шаленій активності. Ми шукали всі гранти, можливості, програми підтримки. Постійно моніторили соціальні мережі та телеграм-канали. Взяли пільговий кредит у межах однієї з програм підтримки від держави, отримали підтримку від Львівської обласної адміністрації”, – додає Олексій Серов.
Компанія почала шукати грантові можливості та станом на липень 2023 року отримали дев’ять грантів – від Львівської облдержадміністрації, Міжнародної організації з міграції, Програми розвитку ООН та інших донорів. Грантові гроші використали на закупівлю генератора, гідравлічного крана, компресора, необхідного ручного інструменту.
Завдяки консультаціям ГО «Всеукраїнська асоціація керівників бізнесу», які надаються за сприяння Проєкту USAID «Економічна підтримка України» компанія почала трансформацію та адаптацію робочих процесів в нових умовах. Консультанти допомогли знайти необхідну юридичну підтримку, підрядників, грантові можливості. Зараз в пріоритеті можливості просування, інтернет-реклама та відновлення сайту, бо компанія вимушена була закрити старий сайт задля безпеки тих, хто залишився в Мелітополі.
“З допомогою консультантів отримали зв’язки за масштабами такі ж, які накопичували у Мелітополі багато років. Під час консультацій ми зрозуміли, що для подальшого розвитку бізнесу нам не потрібен відділ продажу, тому ми відмовилися від нього і створили представницьку структуру. Клієнти – стали представниками, що дало значне пришвидшення для розвитку. Тобто працюємо за схемою win-win, коли від співпраці виграє кожен. Відтак, коли перенесли акцент на клієнта, клієнтів стало в рази більше. Продовжуємо розвивати напрямок представництва серед клієнтів для масштабування. Також, активно працюємо над доповненням подальшої стратегії для розвитку та відповідного позиціонування на ринку”, – говорить директор компанії про користь бізнес-консультацій.
Родина Серових каже, що адаптувалася на новому місці й має плани, як надалі розвивати свій бізнес, а після звільнення Мелітополя не планує повертатися додому.
“Ми ж розпочинаємо з нуля, у нас все відібрали. Щоб вижити, маємо шалено рухатись. Ми й справді дуже активні, до прикладу, вже отримали дев’ять грантів. Наш бізнес зростає якісно – у нас з’явилося більше верстатів, ми подбали про добробут працівників. Маємо дружній колектив. Кожен знає, для чого працює. Спершу місцеві жителі до нас придивлялися та неохоче відгукувалися на вакансії. Але зрештою побачили, що ми серйозно налаштовані і теж долучилися до команди, – каже заступниця директора з маркетингу Анастасія Серова. – Ми не плануємо закривати той завод, що вже створений на Львівщині, навпаки, плануємо шукати приміщення під викуп та подальший розвиток саме тут. Але після звільнення Мелітополя у нас буде значно більше додаткових можливостей – можливо залишимо цехи пластику вдома та виробництво автомобілів швидкої допомоги. А на Львівщині будемо розвивати інші напрямки роботи, час покаже”.