На замовлення Проєкту USAID “Економічна підтримка України” (Проєкт USAID) дослідно-механічний завод “Карпати” (ДМЗ “Карпати”) виготовляє вагони-зерновози. Ці вагони передають агроеспортерам, які забезпечують експорт українського збіжжя під час війни та сприяють зміцненню світової продовольчої безпеки.
Від початку повномасштабної агресії Росії проти України попит на вагони-зерновози значно зріс. Через спроби росії блокування морських та річкових портів агроекспортери переорієнтували логістичні маршрути та повезли зерно залізницею до країн Європейського Союзу. Для цього потрібні були вагони-хопери. Це закриті вагони, які унеможливлюють потрапляння вологи (дощу чи снігу) в середину, один такий вагон може перевозити до 70,5 тонн зерна.
У 2023 році на замовлення Проєкту USAID завод виготовив 50 таких вагонів для компанії “Нібулон”. Цьогоріч Проєкт USAID замовив 300 вагонів, що складає 45% річного замовлення, які зараз виготовляють на ДМЗ “Карпати” для інших партнерів, які займаються експортом агропродукції.
За добу завод виготовляє 3 вагони. Над їх виробництвом працюють токарі, зварювальники, фрезерувальники, розкрійники металу, фарбувальники та інші.
Під час війни на підприємстві гостро постала проблема з кадрами, адже частину працівників мобілізували до війська. Завод у постійному пошуку кадрів. Позиції у яких раніше були залучені чоловіки, частково поповнюються жінками. Також були запущені зварювальні роботи з допомогою роботизованих верстатів, що збільшили продуктивність праці в 3-4 рази. Це дало вагомий поштовх у галузі автоматизації та механізації виробничих потужностей компанії.
Один вагон важить 23,5 тонн. Основна складова кузова вагона – металопрокат європейського походження, який закуповується в українських постачальників. Решта комплектуючих – вісь вагонна, колесо суцільнокатане, рама бокова, балка надресорна, запчастини ударно-тягового пристрою, гальмівне обладнання та інші деталі – українського виробництва. У такий спосіб ДМЗ «Карпати» підтримує вітчизняну економіку.
“Зараз, під час повномасштабної війни, замовлення на вагони-зерновози складають 75% з того, що ми робимо. Завдяки Проєкту USAID торік ми отримали замовлення і вчасно виконали його – виготовили 50 вагонів. Це означає, що 650 наших працівників мали роботу, отримували заробітну плату і ми, як бізнес, своєчасно сплачували податки до бюджетів різних рівнів. Це один з прикладів того, що міжнародна допомога працює для української економіки”, – говорить маркетингова директорка ДМЗ “Карпати” Олександра Бадьор.
Викликом для вагонобудівників під час війни стала заміна комплектуючих для вагонів, які раніше купували в Росії або на українських підприємствах, які знищили російські агресори. Ключова проблема повстала з металопрокатом – товстолистовим та профільним металопрокатом, які виготовлялися на металургійних комбінатах Ілліча та Азовсталь у Маріуполі Донецької області, який зараз окупований. У 2022 році почали шукати альтернативу. Врешті зараз 95% кожного вагона – це продукція українських виробників.
Зараз ДМЗ “Карпати” має портфель замовлень до серпня 2024 року. Крім вагонів-зерновозів, перспективним напрямком вважають ще виготовлення цементовозів, які будуть дуже потрібні для відновлення критичної інфраструктури та житлового фонду України. Це і допоможе сформувати нові замовлення для українських вагонобудівників.
У 2023 році усі (три) вагонобудівні заводи в Україні виготовили 1967 вагонів. ДМЗ “Карпати” став лідером – компанія виготовила 567 вагонів для потреб українського ринку, це на 5% більше ніж 2022 році. Сьогодні на підприємстві працюють понад 650 людей.