За сприяння Проєкту USAID “Економічна підтримка України” 8 вересня у межах фестивалю Local Farmer Fest 2023 у Львові відбувся форум крафтових виробників.
Учасниками дискусії на ньому стали виробники крафтової продукції та ресторанного бізнесу, Львівської обласної державної адміністрації. Говорили про налагодження співпраці із галуззю HORECA, яка об’єднує сферу послуг індустрії гостинності, роботу кафе та ресторанів, як посилити комунікацію між ними.
Директорка департаменту агропромислового розвитку Львівської обласної державної адміністрації Тетяна Гетьман розповіла про фінансові можливості для крафтовиків на рівні області та держави.
“Ми заклали у бюджет 48 мільйонів гривень на підтримку малих сільгоспвиробників, аби вони створювали додану вартість. Гранти дає також держава, львівські фермери подають заявки на ці програми. При цьому є люди, які не подали жодної заявки, а є ті, хто виграв 10 грантів. Раджу закладати витрати на маркетинг, такі ваучери є як грантові можливості. На мою думку, крафтовикам заважає розвивати те, що багато з них незареєстровані, через це бракує каналів збуту, вони зазвичай не оцінюють ринок, мало комунікують про збут, а більше зосереджені на своєму продукті”.
Соломія Братах, співзасновниця сироварні “Гарбузовий рай”, що на Львівщині, окреслила основні виклики, які сьогодні має на ринку:
“Основний біль – логістика товару до HORECA , це виклик, наприклад, для деяких сирів. У нас немає можливості день у день виготовити їх та доставити. Якби хтось взяв на себе логістику, було б круто. За кордоном є такі логістичні компанії, які ведуть продукт від фермера до ресторанів, є договір на поставку, тобто фермер зайнятий творчістю, а не доставкою. Коли у нас сезон троянди, немає часу на доставку, адже щодня треба збирати квіти для виготовлення джемів. Взимку додаються проблеми з електрикою, генераторами”.
Артем Яценко, співвласник ресторанної компанії “Маримо Груп” розповів, що постійно шукає виробників якісних продуктів, але для поширення культури споживання крафту потрібно більше популяризувати цей продукт, розповідати про його переваги, унікальність:
“Ми працюємо з крафтовиками, але нам потрібна стабільна якість, аби сир, який ми купили сьогодні, був точно такої якості завтра, а це далеко не усі можуть гарантувати. Також гості не завжди готові купувати крафтове, бо воно дорожче. Нам потрібно навчати шеф-кухарів, готові проводити майстер-класи на базі ресторанів, готелів”.
Співзасновниця платформи “Це Крафт” Кулакова Вікторія розповіла, що на її платформі зібрані крафтові виробники з різних куточків України, але малому фермеру складно достукатися до ресторанів, потрібен діалог:
“Хочемо створити крафтовий кошик для кожного регіону, запрошуємо крафтярів до співпраці, таких заходів має бути більше на мережевому та регіональному рівнях”.
Після дискусії відбулася презентація крафтової продукції учасників Local Farmer Fest 2023 та нетворкінг. З побажань крафтовикам та рестораторам – стати зручними для клієнтів, аби задовольняти їх потреби.
Нагадаємо, 9 -10 вересня у Львові відбувся Local Farmer Fest. На фестивалі свою продукцію продавали понад 100 крафтових виробників. Такий же фестиваль відбудеться 23-24 вересня в Івано-Франківську.