8 грудня за сприяння Проєкт USAID “Економічна підтримка України” відбувся семінар-тренінг “Основні рекомендації у використанні Закону України “Про адміністративну процедуру”.
Участь у заході взяли 25 представників деяких органів державної влади та центральних органів виконавчої влади, причетних до експорту зернових культур, – Міністерство економіки України, Міністерство аграрної політики України, Державної податкової служби України, Державної податкової служби та Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.
Тренер – Віктор Тимощук – експерт Проєкту EU4PAR «Реформа державного управління», заступник голови правління Центру політико-правових реформ – розповів про особливості закону, який набуває чинності з 15 грудня та визначає діяльність посадових осіб державних органів влади, яка пов’язана з публічним адмініструванням.
Ключові пункти нового закону – орієнтація на позитивний результат, прозорість, ефективність, збалансованість рішень публічної адміністрації із суб’єктами господарювання та приватними особами відповідальність адміністративного органу, не повинно бути негативного рішення про особу без її залучення.
“Закон впливає на діяльність усіх органів влади, адже коли вони дають дозволи на якусь діяльність, то використовують свої владні повноваження, цей закон визначає, що має бути максимально позитивний результат для суб’єктів господарювання. Тобто, якщо є запит від бізнесу, який хоче експортувати зерно, закон надає такі можливості, щоб підприємець отримав дозвіл на це, а не відмову, належну комунікацію, аби результат став позитивним. Закон став, так би мовити клієнтоорієнтованим і у цій частині наближає нас до вимог законодавства ЄС,” – сказав Віктор Тимощук.
Зокрема, Міністерство економіки України видаватиме ліцензії агроекспортерам на експорт зерна. З 13 листопада по 5 грудня міністерство отримало близько 300 заявок від бізнесу на ліцензування продукції, яка буде експортуватися.
“Зараз Мінекономіки отримує сотні заявок від бізнесу на оформлення ліцензій експорту агропродукції, це все потребує опрацювання, адже це адміністративна послуга. А закон про Адміністративну процедуру визначає, як ми маємо діяти із цим, як розглядати ці запити, як обґрунтувати відповідь, бути розсудливими та неупередженими під час ухвалення рішень. Звісно, нам треба буде більше комунікувати із бізнесом. Щоб зробити швидко і не затягувати процеси оформлення ліцензій, нам потрібно впроваджувати цифрові модулі поєднання різних платформ учасників в одну”, – каже Інна Кононкова – начальниця відділу стратегічного розвитку та організаційного забезпечення департаменту зовнішньо економічної діяльності Мінекономіки України.
“Корисним було поєднання у презентаційному матеріалі теоретичного матеріалу та практичних кейсів, що дало можливість отримати потрібну інформацію не лише щодо основних положень Закону України «Про адміністративну процедуру», але й практичних кроків реалізації норм закону у нашій діяльності.
Запроваджені з 15 грудня 2023 року загальна адміністративна процедура та новації у взаємодії між органами державної влади, громадянами та бізнесом, які базуються на демократичних принципах адміністративної процедури, дають можливості бізнесу та приватним особам доводити власну позицію в адміністративному провадженні. Щодо митниці, то розуміємо, що запровадження норм закону наблизить нас до процедур ЄС, за якими працюють наші колеги по той бік кордону. Це перший крок, щоб синхронізувати з ними нашу поведінку, роботу та у майбутньому – співпрацю та узгодження процедур перетину кордону суб’єктами зовнішньо економічної діяльності”, – ділиться Тетяна Кріт – головна державна інспекторка юридичного департаменту Державної митної служби України.
Учасники питали про те, як комунікувати з бізнесом, пояснювати новації, яких термінів дотримуватися під час розгляду поданих документів, як забезпечувати своєчасність розгляду та рівність перед законом стосовно усіх запитів, отриманих від суб’єктів господарювання.