Чому навички з психологічної підтримки важливі для розвитку трудового потенціалу України: напрацювання та плани Проєкту USAID «Економічна підтримка України»

08 Травня 2023

Внаслідок агресії росії проти України значно постраждала освітня інфраструктура України. Ще 20 березня 2022 року Міністерство освіти і науки (МОН) повідомило, що за майже місяць брутальної та широкомасштабної війни в Україні зруйновано або пошкоджено понад 500 закладів освіти, а за рік повномасштабної війни, маємо вже 10,7% пошкодженої або зруйнованої освітньої інфраструктури України. Це 3233 заклади освіти із 30289 закладів освіти різного рівня – від садочка до наукової установи.

За даними Проєкту «Росія заплатить» команди KSE Institute, Центру економічної стратегії та «Prozorro.Продажі», збитки освітнього сектору становлять $8,9 млрд., а це 6,2% від загальної суми збитків інфраструктури.

За результатами опитування U-Report про психічне здоров’я, проведеного у лютому 2023 року, близько 70% опитаних молодих людей повідомили, що їхній загальний емоційний стан погіршився після початку повномасштабної війни росії проти України, і понад 70% потребують більшої емоційної або психологічної підтримки.

Так традиційно склалося, що в Україні слабо розвинена «культура споживання послуг психологічної підтримки», а досвід інших країн свідчить, що потреба в таких послугах зростатиме із кожним днем війни. Тому, після початку повномасштабної війни росії проти України, Проєкт USAID «Економічна підтримка України» (Проєкт USAID) розпочав планувати низку заходів із питань ментального здоров’я та психосоціальної підтримки (Mental Health and Psychosocial Support – MHPSS) для продовження підтримки розвитку трудового потенціалу України.

Спершу Проєкт USAID зробив добірку надавачів безоплатної психологічної допомоги та поширив її серед студентів і викладачів закладів освіти України. Тому наразі студенти і викладачі мають актуальну верифіковану інформацію про те, куди вони можуть звернутися за потреби, так як добірка час від часу оновлюється. Ознайомитись із добіркою можна тут 

Далі Проєкт USAID у співпраці з партнерами із Програми гуманітарної допомоги Україні (Ukraine Humanitarian Assistance Response Program – UHARP) FHI 360 та команди «Mental Help» від Глобального договору ООН в Україні провів такі звані «тизерні» вебінари з основ психічного здоров’я та роботи зі стресом в умовах війни для здобувачів освіти та викладачів.

За період з грудня 2022 року по квітень 2023 року, 338 студентів, 125 викладачів із 33 університетів, 41 закладу професійно-технічної освіти, 3 методисти з 3 обласних навчально-методичних центрів професійно-технічної освіти та 13 практичних психологів і представників організацій, які працюють із молоддю, взяли участь у десяти одноденних онлайн-тренінгах із першої психологічної допомоги (ППД). Географія учасників тренінгів сягнула 20 областей України, а серед учасників були не лише внутрішньо переміщені особи, а й ті, що виїхали за кордон. Також заклади освіти отримали короткий посібник із ППД Перша психологічна допомога, розроблений консультанткою Проєкту USAID.

Логічним продовженням тренінгів із ППД став тренінг для тренерів із ППД, де 51 учасник з числа студентів та викладачів навчилися проводити такі тренінги самостійно.

Окрім того, задля зміцнення спроможності надавати психологічну підтримку у ряді громад, котрі приймають переміщені партнерські заклади освіти Проєкту USAID, було проведено додатковий захід –  тренінг із практичного застосування Керівництва Міжвідомчого постійного комітету з психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в умовах надзвичайної ситуації в Україні. Участь у такому тренінгу взяли 21 представник неурядових організацій, які надають психосоціальну підтримку, та освітян – з Києва, Луцька, Дніпра, Запоріжжя, Тернополя та Ужгорода. Опановані знання та навички допоможуть їм краще організовувати процес надання допомоги в умовах надзвичайних ситуацій, а саме: проводити оцінювання, розробку, реалізацію, моніторинг та оцінку процесів надання допомоги, працювати з перенаправленням(и), розвивати спроможність на рівні урядових організацій та громадського суспільства залучати місцеві ресурси, підтримувати активності для забезпечення самодопомоги, ефективно комунікувати та співпрацювати з різними групами, які надають допомогу населенню в умовах надзвичайних ситуацій.

Останнім часом більше представників різних компаній України долучаються до заходів із ППД, так як потреба у такій підтримці, попри довготривале «ігнорування», вже починає себе активно проявляти. Тому Проєкт USAID планує проведення окремої серії онлайн-тренінгів з питань ППД для представників українського бізнесу, які у своїй роботі часто стикаються із клієнтами та/або партнерами, які пережили кризові події через війну. Перший такий тренінг відбудеться вже 29 травня. До речі, подати заявку на участь можна за посиланням .

У процесі проведення тренінгів із ППД Проєкт USAID пропонує і опитування учасників для виявлення прогресу та потреб цільової групи. Тож, нижче ділимося поточними результатами опитування:.

  • 93% опитаних студентів та 87% викладачів поділилися тим, що участь у тренінгу вплинула позитивно на їх готовність звернутися самому(ій) або порекомендувати звернутися іншим до психолога/психотерапевта, а студенти виявили бажання й надалі вивчати тему психічного здоров’я та особливостей надання психологічної підтримки;
  • 74% опитаних студентів та 91% викладачів повідомили, що знання і навички, отримані в результаті участі у тренінгу з ППД, позитивно вплинуло на їх навчання та/або роботу, а викладачі додали, що отримані в результаті участі у тренінгу знання і навички позитивно вплинули і на покращення організації/здійснення освітнього процесу та/або позаосвітніх активностей у закладі освіти та/або взаємодію із здобувач(к)ами освіти ;
  • 78% опитаних студентів та 93% викладачів відзначили, що отримали інші позитивні результати особисто для себе після участі у тренінгу;
  • 84% опитаних студентів вважають за необхідне проведення більшої кількості таких тренінгів із ППД для студентів, а 93% викладачів зазначають про потребу у таких додаткових тренінгах як для студентів, так і для викладачів;
  • 59% опитаних студентів та 62% викладачів зазначають, що, з їх точки зору, не вистачає тих чи інших ресурсів і заходів із психологічної підтримки серед загалу доступних в Україні (наприклад, технік самодопомоги після пережитого сильного стресу, заходів із розвитку навичок психологічного відновлення та управління стресом, додаткові рекомендовані техніки втручання при наданні ППД – майстер-класи, робота над превенцією суїциду, підтримки родин військовослужбовців та самих військовослужбовців, створення і ведення груп підтримки для широкого кола населення тощо).

Тож, як бачимо, розвиток навичок ППД сприяє формуванню більш позитивного бачення власного майбутнього у представників різних поколінь освітньої сфери, а це запорука продуктивного розвитку трудового потенціалу України, бо вже цьогоріч та у наступні роки молодь вийде на ринок праці. Звісно, ми не можемо сподіватися, що швидко оговтаємося від жахіть та стресів, які все ще переживаємо щодня, але підтримати формування здорового ставлення до власної вразливості є надзвичайно необхідним для формування психічно здорового суспільства та запорукою розвитку економіки України. Тому Проєкт USAID не планує зупинятися на досягнутому, а тому в розробці вже є низка наступних заходів із різних питань психологічної підтримки для представників  переміщених із південно-східної частини України партнерських закладів освіти та компаній.

Також Проєкт USAID має намір адаптувати під поточний український контекст і поширити посібник із запровадження компоненту психосоціальної підтримки до програм по роботі із молоддю.

І далі буде! Слідкуйте за нашими новинами.