У грудні за сприяння Проєкту USAID “Економічна підтримка України” 9 працівників суднобудівно-судноремонтного заводу «НІБУЛОН» (ТОВ ССЗ “НІБУЛОН”) взяли участь у тренінгу з мостобудування та вагонобудування. Тренінг передбачав поєднання теоретичної та практичної частин. Цим тренінгом завершилося навчання 14 працівників ТОВ ССЗ “НІБУЛОН”, яке тривало із серпня 2023. Розширення професійної кваліфікації співробітників заводу дозволить ТОВ ССЗ «НІБУЛОН» зберегти робочі місця та диверсифікувати види діяльності. Досвідчені корабели набули кваліфікації вагоно- та мостобудівників, поки їх навички у сфері суднобудування не затребувані повною мірою в умовах війни через блокування росією Чорноморських портів.
Це навчання відбулося в межах реалізації проєкту «Розвиток трудового потенціалу для України» ГО «Міжнародна фундація розвитку».
Група мостобудівників складалася з п’яти людей, вагонобудівників – з чотирьох.
Професор кафедри автомобільних доріг та мостів Львівської політехніки Ігор Мельник групі мостобудівників розповідав про металеві мости: конструкції, розрахунки для проєктування, особливості виготовлення, монтажу та експлуатації. Зокрема, на тренінгу говорили про зварювання елементів, вузли мостів, опори, прольоти, водовідведення. Розглядали типові залізобетонні та металеві мости – їх основні елементи, документацію, яка потрібна під час зведення мостів та обслуговування, як провести обстеження та випробування мостів після ремонту. Також говорили про сучасні матеріали у будівництві мостів (органічні матеріали, базальт), кращі практики на ринку. Під час практичної частини провели випробування металевої ферми статичним навантаженням.
“Найбільш розповсюджені мости зараз, – залізобетонні. Їх можна доволі швидко збудувати, вони міцні та витривалі. Враховуючи кількість зруйнованих мостів під час війни, їх виготовлення – один з потенційних напрямків, який можна розвивати на підприємствах, які мають відповідне обладнання для виробництва та персонал. Під час цього навчання ми розглядали більше теорії, якщо компанія зацікавлена у розвитку напрямку, необхідно почати виготовлення елементів мостів на виробництві, лише так працівники отримають практичний досвід”, – говорить професор кафедри автомобільних доріг та мостів Львівської політехніки Ігор Мельник.
Олена Копійка має десятирічний досвід роботи на НІБУЛОНі, разом з колегами з іншими відділів підприємства приїхала на цей тренінг. Під час повномасштабної війни її задачі як конструктора трохи змінилися, але вона упевнена, якщо компанія вирішить будувати мости, вона охоче долучиться до цієї команди.
“На тренінгу мені дуже цікаво, хоча багато з почутого ми й так використовуємо у своїй роботі. Я займаюся розкроєм металу – раніше це стосувалося ремонту судів, зараз через відсутність таких замовлень виконуємо розкрій металу для різних потреб філій НІБУЛОНу. Зараз у нас немає напрямку мостобудування, але, на мою думку, це може бути дуже перспективно, оскільки в Україні багато зруйнованих мостів, для швидкого відновлення економіки, налагодження транспортних артерій мости потрібно ремонтувати або заново будувати. Наша група навчалася як вести документацію, готувати проєкти, креслення для будівництва, які є сучасні матеріали на ринку для цього”, – каже Олена Копійка – конструкторка ТОВ ССЗ “НІБУЛОН”.
Група вагонобудівників побувала на заводі, який виготовляє вагони, сміттєвози, контейнери для перевезення сміття. Саме на цьому підприємстві виготовили 50 вагонів-хоперів, які Проєкт USAID придбав компанії НІБУЛОН для пришвидшення агроекспорту під час повномасштабної війни.
У складі навчальної групи – виробничий майстер монтажно-трубопровідної дільниці ТОВ ССЗ НІБУЛОН Олександр Кольчак. Він працює на підприємстві 6 років.
“Із серпня ми навчалися онлайн, зараз приїхали на практичні заняття. Дещо для мене було нове, частина матеріалу, пов’язана з механікою – не нова, я використовую це у своїй роботі щодня. На підприємствах, яке ми відвідали в рамках навчання, я побачив, як виготовляють вагони – від порізки металу до фарбування готового вагону, мене найбільше зацікавила гальмівна система та візки з колесами. Думаю, ми можемо налагодити випуск окремих частин вагонів на потужностях нашого підприємства, це може бути перспективно, адже зараз ринок потребує багато вагонів для перевезень агропродукції. Крім того, це допоможе нашій компанії в обслуговуванні вагонів, тому, що НІБУЛОН має доволі великий парк власних вагонів – ми маємо виробничі площі, на яких можемо організувати ремонт, поточний огляд та виробництво”, – ділиться враженнями від навчання Олександр Кольчак.
Крім заводу, група побувала на одній із прикордонних залізничних станцій та побачила, як перевантажують зерно з вагонів перед відправкою за кордон. Це роблять через різну ширину колій в Україні та країнах Європейського Союзу, куди відправляють зерно на експорт. Перевантаження одного потяга з 30 вагонів із зерном займає 5 годин. Під час повномасштабної війни 70% вантажів у вагонах, які їдуть із цієї станції, – це агропродукція – рапс, кукурудза, соя, пшениця. Працівники НІБУЛОНу відвідали й вагонне депо, де залізничники виконують поточний ремонт вагонів.
“Група побачила усі технологічні процеси, пов’язані з виробництвом та обслуговуванням вагонів. Відремонтувати вагон – не просто, потрібні навички та багато обладнання. Але цей напрямок може бути дуже перспективним. Виконати ремонт вагонів на власному виробництві часто дешевше, а інколи і якісніше. Врешті згодом ці послуги можна пропонувати іншим компаніям”, – каже Юрій Терещак – доцент кафедри Залізничного транспорту Львівської політехніки, який викладав для групи вагонобудівників.
За підсумками 5-денного тренінгу усі учасники отримали сертифікати та склали іспити з пройденого матеріалу.
Це навчання для мостобудівників та вагонобудівників НІБУЛОНу тривало з серпня. Участь у ньому (онлайн) взяли 14 фахівців компанії. Навички, здобуті під час навчання, допоможуть у перспективі запровадити новий напрям у роботі (мостобудування), а також обслуговувати вагони-хопери, які НІБУЛОН отримав від Проєкту USAID для експорту зерна.