Українські фермери впливають на світову продовольчу безпеку

16 Жовтня 2023

Під час повномасштабного вторгнення росія заблокувала роботу морських та річкових портів, через що поставила під загрозу постачання продовольства з України на світові ринки.

Нібулон побудував 14 річкових портів, звідки компанія доставляла зерно для забезпечення продовольчої безпеки світу, 9 з них досі заблоковані, а інші – знищені або досі тимчасово окуповані.

У цій ситуації фермери, які працюють біля цих річкових портів і раніше поставляли до них своє збіжжя, опинилися у скрутній ситуації – вони та їхні родини могли лишитися без заробітку, а Нібулон, як один з найбільших українських сільгоспвиробників та експортерів, – без можливості вивезти зерно для закордонних покупців на світові ринки.

Філія “Кременчуцька” розташована на одному із заблокованих річкових портів компанії. Раніше зерно з неї забирали баржами по Дніпру, зараз – вагонами та автомобілями. Сотні фермерів привозять сюди зерно.

Один з таких, у кого Нібулон купує пшеницю та кукурудзу, – Олександр Ковальчук – власник та керівник фермерського господарства “Сироти”. Понад 20 років він займається вирощуванням зернових в Олександрійському районі на Кіровоградщині. Цьогоріч на 665 гектарах землі вже зібрав пшеницю, а зараз збирає кукурудзу. 80% врожаю фермер продає агроекспортеру.

“Коли почалася війна, певний час не працювала філія Нібулона, яка купує у мене та інших фермерів зернові. Не було розуміння, чи буде експорт зернових з України, чи придбають у нас зерно агроекспортери”, – каже пан Олександр.

У цій ситуації втілити альтернативне рішення допоміг Проєкт USAID «Економічна підтримка України» (Проєкт USAID). На запит Нібулона Проєкт USAID закупив 50 сучасних вагонів-хоперів, кожен із яких може перевозити до 70 тонн зерна.

Фактично, завдяки Проєкту USAID вдалося повністю забезпечити прибутковість одного з дев’яти заблокованих річкових терміналів Нібулона.

Маршрутний потяг з 50 вагонів-хоперів дозволяє перевозити 10 тисяч тонн зернових щомісячно, що забезпечує необхідний для підтримки прибутковості елеватора обсяг перевантаження у 120 тисяч тонн на рік.
Зараз цими вагонами зерно із заблокованих річкових портів Нібулон вивозить залізницею до портів Дунаю, потім перевантажує на баржі і везе до 25 країн світу.

Відновлення роботи філії “Кременчуцька” стало радісною звісткою для фермера Ковальчука:

“Для мене це дуже важливо, адже для моєї родини, моїх працівників та інших пайщиків – це основний заробіток. З нього я сплачую податки, допомагаю у своєму селі у разі потреби вирішувати комунальні проблеми. Цьогоріч ми вже продали понад 760 тонн зернових – пшениці та кукурудзи. Це гарне збіжжя, воно 3 класу. Це означає, що зерно можна використовувати для випічки хліба”.

Фермер має власні сховища для зберігання зерна, у них складає врожай та чекає, поки ціна на зерно трохи зросте, адже зазвичай у період масового збору врожаю ціна найнижча. Від успішності його справи залежить достаток ще 150 родин, у кого Олександр орендує паї.

“Для тих людей, у кого я орендую паї, це основний дохід. Тож вони завжди чекають, коли отримають гроші або зерно за свій пай. Мені дуже комфортно працювати з Нібулоном – вони мають сучасну лабораторію, у якій роблять аналіз зерна на якість, черг на прийомку зерна на філії зазвичай немає, платежі за зерно отримую вчасно. Це про сталість у роботі та надійність партнерів”, – каже фермер.

Також він утримує млин – для селян меле зерно на борошно та збиває олію із соняшника. Розцінки на ці послуги значно нижче ринкових – це його соціальна складова, аби допомогти людям у важкі часи вижити.

Починаючи із серпня, коли Нібулон отримав перші вагони від Проєкту USAID, і до кінця вересня 2023 року ними вже перевезли понад 13 тисяч тонн збіжжя. Також персонал річкових портів має роботу – завдяки створенню альтернативного маршруту з використанням вагонів компанія зберегла 592 робочих місця. Нібулон продовжує виконувати міжнародні контакти з постачання зерна на світові ринки. Усе це впливає на світову продовольчу безпеку.

Сьогодні, 16 жовтня, у World Food Day, Україна вкотре доводить свою світову важливість у ланцюжках поставок продовольства попри війну та усі виклики, пов’язані з нею. І фермер Ковальчук відіграє у цьому свою важливу роль.