За сприяння Проєкту USAID “Економічна підтримка України” та команди підтримки реформ Міністерства економіки України 20 жовтня відбувся 6-ий інформаційно-діалоговий майданчик для бізнесу.
Участь у ньому взяли 89 представників малого та середнього бізнесу, представники Міністерства аграрної політики та продовольства України, територіальних громад.
Під час заходу розглядали питання, пов’язані з державною грантовою підтримкою бізнесу та грантовими можливостями, роз’яснили особливості отримання грантів на теплицю та сад.
Перший заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Тарас Висоцький повідомив, що вже три місяці працює грантова програма на сади та теплиці. У такий спосіб держава хоче підтримати агросектор, створити робочі місця та сприяти вирішенню продовольчих викликів.
Наприклад, сад можна посадити на площі від 1 до 25 гектарів, у ньому мають бути створені робочі місяця, висаджувати можна усі культури, які ростуть в Україні, крім цитрусових та бананів. Держава дає на цю справу до 70% грошей, решту доплачує підприємець. Ця програма буде діяти у 2023 році, гроші на неї передбачили у бюджеті. Обов’язкова умова – зрошення саду.
Є затверджений типовий проєкт будівництва теплиці, що дає заявникам взяти його за основу. Робітників у сади чи теплиці можна брати на сезон. Зараз Мінагрополітики підписало наказів на 176 мільйонів гривень на видачу грантів.
Директор Департаменту аграрного розвитку Міністерства аграрної політики та продовольства України Ігор Віштак говорив про вимоги щодо подачі заявок на сади та теплиці. Заявки на створення садів та теплиць стали більш якісними, ніж кілька місяців тому. Відмови заявникам є через неповний пакет документів, нецільове використання грошей. Зараз опрацьовуються 11 заявок.
У кожній з них має бути прописаний обов’язковий водозабір та система зрошення для саду чи теплиці. Якщо підприємець вирішив взяти участь у грантовій програмі, треба ознайомитися з критеріями оцінки грантових проєктів, щоб звертати увагу на ті моменти, які беруть до уваги спеціалісти, що оцінюють ці заявки. Радимо співпрацювати лише із сертифікованими розробниками та проєктантами, які мають необхідні дозволи. Важливо, щоб заявник прописував цільове використання грошей – це витрати на будівництво теплиці, вони мають бути відображені у кошторисі проєктної організації та на висадку рослин до теплиць. Купівля техніки широкого використання (трактора, наприклад) не є цільовим використанням грошей на зведення теплиць.
Отримати грант від держави або донорських організацій допомагає якісно підготовлений бізнес-план. Учасникам заходу радили зважати на це, готуючи свої заявки.
“Сама заявка не є кінцевою ціллю заявника, його мета – створити прибутковий бізнес, отримувати доходи. Грантові гроші потрібно буде повертати державі, для цього потрібно правильно розрахувати податки, доходи. Бізнес-план може допомогти керувати бізнесом та зробити його прибутковим, тому раджу продумати кожен пункт. Часто такі моменти, як компетенції, досвід роботи, ділова репутація дуже важливі не лише з боку заявника, я і його команди – це все треба враховувати. Підготуйте цифровий підпис, потурбуйтеся про те, щоб не в останній день відкривати рахунок у банку, адже це все забирає час. Проєкти по саду (насадженнях) та проєкт поливу (зрошення) роблять різні організації, це все забирає час, який треба враховувати, у багатьох проєктантів зараз черга, вартість цих послуг становить від 30 до 80 тисяч гривень. Якщо ви дотримуєтеся усіх прописаних умов, у вас високі шанси отримати грант”, – співзасновниця, керуюча партнерка Pro Capital Investment, консультантка USAID AGRO пані Антоніна Кутова.
Учасники заходу також дізналися про грантові можливості, які сьогодні бізнес може отримати від Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Зокрема, зараз діє грантова програма з підтримки безперервності та відновлення бізнесу. Також діє програма для підтримки участі українського бізнесу у міжнародних торговельних заходах. Більше інформації про це можна знайти тут – https://www.facebook.com/usaidcep.ua
Наступного місяця організатори планують провести черговий інформаційно-діалоговий майданчик для бізнесу, щоб обговорити питання, які виникають у підприємців у воєнний час.