Проєкт USAID допомагає працювати українським вагонобудівникам 

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
14 Травня 2024

На замовлення Проєкту USAID “Економічна підтримка України” (Проєкт USAID) дослідно-механічний завод “Карпати” (ДМЗ “Карпати”) виготовляє вагони-зерновози. Ці вагони передають агроеспортерам, які забезпечують експорт українського збіжжя під час війни та сприяють зміцненню світової продовольчої безпеки. 

Від початку повномасштабної агресії Росії проти України попит на вагони-зерновози значно зріс. Через спроби росії блокування морських та річкових портів агроекспортери переорієнтували логістичні маршрути та повезли зерно залізницею до країн Європейського Союзу. Для цього потрібні були вагони-хопери. Це закриті вагони, які унеможливлюють потрапляння вологи (дощу чи снігу) в середину, один такий вагон може перевозити до 70,5 тонн зерна.  

У 2023 році на замовлення Проєкту USAID завод виготовив 50 таких вагонів для компанії Нібулон. Цьогоріч Проєкт USAID замовив 300 вагонів, що складає 45% річного замовлення, які зараз виготовляють на ДМЗ Карпатидля інших партнерів, які займаються експортом агропродукції.  

За добу завод виготовляє 3 вагони. Над їх виробництвом працюють токарі, зварювальники, фрезерувальники, розкрійники металу, фарбувальники та інші.  

Під час війни на підприємстві гостро постала проблема з кадрами, адже частину працівників мобілізували до війська. Завод у постійному пошуку кадрів. Позиції у яких раніше були залучені чоловіки, частково поповнюються жінками. Також були запущені зварювальні роботи з допомогою роботизованих верстатів, що збільшили продуктивність праці в 3-4 рази. Це дало вагомий поштовх у галузі автоматизації та механізації виробничих потужностей компанії. 

Один вагон важить 23,5 тонн. Основна складова кузова вагона – металопрокат європейського походження, який закуповується в українських постачальників. Решта комплектуючих – вісь вагонна, колесо суцільнокатане, рама бокова, балка надресорна, запчастини ударно-тягового пристрою, гальмівне обладнання та інші деталі – українського виробництва. У такий спосіб ДМЗ «Карпати» підтримує вітчизняну економіку. 

“Зараз, під час повномасштабної війни, замовлення на вагони-зерновози складають 75% з того, що ми робимо. Завдяки Проєкту USAID торік ми отримали замовлення і вчасно виконали його – виготовили 50 вагонів. Це означає, що 650 наших працівників мали роботу, отримували заробітну плату і ми, як бізнес, своєчасно сплачували податки до бюджетів різних рівнів. Це один з прикладів того, що міжнародна допомога працює для української економіки”, – говорить маркетингова директорка ДМЗ “Карпати” Олександра Бадьор. 

Викликом для вагонобудівників під час війни стала заміна комплектуючих для вагонів, які раніше купували в Росії або на українських підприємствах, які знищили російські агресори. Ключова проблема повстала з металопрокатом – товстолистовим та профільним металопрокатом, які виготовлялися на металургійних комбінатах  Ілліча та Азовсталь у Маріуполі Донецької області,  який зараз окупований. У 2022 році почали шукати альтернативу. Врешті зараз 95% кожного вагона – це продукція українських виробників. 

Зараз ДМЗ “Карпати” має портфель замовлень до серпня 2024 року. Крім вагонів-зерновозів, перспективним напрямком вважають ще виготовлення цементовозів, які будуть дуже потрібні для відновлення критичної інфраструктури та житлового фонду України. Це і допоможе сформувати нові замовлення для українських вагонобудівників. 

У 2023 році усі (три) вагонобудівні заводи в Україні виготовили 1967 вагонів. ДМЗ Карпати став лідером – компанія виготовила 567 вагонів для потреб українського ринку, це на 5% більше ніж 2022 році. Сьогодні на підприємстві працюють понад 650 людей.  

Нагадаємо, Проєкт USAID є одним із ключових партнерів USAID, що реалізує Ініціативу стійкості сільського господарства України («AGRI-Україна»), бюджет якої складає 350 млн доларів США. Ця ініціатива була започаткована в 2022 році з метою зміцнення українського аграрного експорту та пом’якшення глобальної кризи продовольчої безпеки, що загострилася внаслідок війни. В рамках ініціативи «AGRI-Україна» Проєкт USAID співпрацює з державними та приватними підприємствами, щоб доповнювати та залучати інвестиції в транспортування та перевалку зерна, яких вкрай потребує Україна.
Більше про ініціативу за посиланням.

Проєкт USAID підтримує роботу українських компаній під час відключень електроенергії 

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
09 Травня 2024

Проєкт USAID Економічна підтримка України” (Проєкт USAID) доставив 10 дизельних генераторів потужністю від 80 до 544 кВт для шести українських аграрних експортерів, щоб вони могли працювати під час відключень електроенергії. 

Один із таких експортерів — компанія «Нібулон», три філії якої, розташовані в Одеській, Полтавській та Черкаській областях, отримали три потужні генератори від Проєкту USAID. Філії Нібулону не мають систем резервного живлення, що створює додаткові ризики під час енергетичної кризи, викликаної обстрілами з боку Росії. Черкаський і Полтавський елеватори мають одночасну потужність зберігання зерна 75 600 і 76 000 тонн відповідно. Одеська філія призначена для перевалки зерна морем і має потужність 300 тис. метричних тонн на місяць. Ці нові генератори потужністю 420 кВт кожен забезпечать повноцінну роботу в разі відключення електроенергії та продовження логістичних процесів для зберігання та відвантаження зерна. Ці генератори збільшать потужність Нібулону приблизно на 52 тис. тонн на рік. Раніше Проєкт USAID надав Нібулону 50 вагонів-зерновозів, обладнання для перевірки зерна та пробовідбірники, двоє автомобільних та двоє поїзних ваг, а також три пересувні зернонавантажувачі з двома корморозвантажувачами. У сукупності це обладнання дозволяє Нібулону знизити витрати на експорт зерна, незважаючи на втрату частини активів через повномасштабну війну росії проти України.

Крім того, Проєкт USAID поставив в АР «Бориспіль» Київської області два генератори потужністю 80 кВт та 420 кВт. АР «Бориспіль» — виробник зернових та олійних культур, володіє 42 тис. га землі та двома сучасними елеваторними комплексами в Київській та Житомирській областях, що забезпечує безперебійне сушіння, зберігання та відвантаження високоякісного зерна. АР Бориспіль оцінює, що з цими двома генераторами експортні потужності компанії зростуть на 15 тис. тонн на рік. Раніше Проєкт USAID надав АР «Бориспіль» 25 вагонів-зерновозів та двоє автоваг для збільшення потужностей компанії з транспортування зерна.  

Нагадаємо, Проєкт USAID є одним із ключових партнерів USAID, що реалізує Ініціативу стійкості сільського господарства України («AGRI-Україна»), бюджет якої складає 350 млн доларів США. Ця ініціатива була започаткована в 2022 році з метою зміцнення українського аграрного експорту та пом’якшення глобальної кризи продовольчої безпеки, що загострилася внаслідок війни. В рамках ініціативи «AGRI-Україна» Проєкт USAID співпрацює з державними та приватними підприємствами, щоб доповнювати та залучати інвестиції в транспортування та перевалку зерна, яких вкрай потребує Україна.  

З лютого 2022 року Проєкт USAID  доставив 37 генераторів для 17 агрокомпаній, щоб забезпечити експорт зерна попри війну, яку розв’язала росія.  

Більше про ініціативу за посиланням. 

Адміністрація морських портів України отримала лоцманський катер від Проєкту USAID

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
03 Травня 2024

2 травня 2024 року заступниця Адміністратора USAID Ізобель Коулман, Посол США в Україні Бріджит Брінк, помічник Адміністратора бюро USAID у справах Європи та Євразії Ерін Елізабет МакКі та директор Місії USAID в Україні Джеймс Хоуп приєдналися до Олександра Кубракова, Віце-прем’єр-міністра з відновлення України – Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України та представників Адміністрації морських портів України (АМПУ), української суднобудівної компанії UMS та представників Проєкту USAID “Економічна підтримка України” (Проєкт USAID), щоб випробувати новий лоцманський катер на Дніпрі в Києві. Лоцманський катер є першим із трьох човнів, які отримає АМПУ за сприяння Проєкту USAID.

 

Цей перший готовий лоцманський катер може вмістити 12 пасажирів і двох членів екіпажу та був побудований українською компанією UMS з більш ніж 20-річним досвідом виробництва човнів. Човен підтримуватиме морські операції на річці Дунай, перевозячи морських лоцманів між сушею та кораблями, що прибувають/виходять, зрештою зменшуючи затримки та збільшуючи пропускну спроможність переміщення вантажів до одного мільйона тонн на рік.

Уряд США допомагає Україні збільшити експорт зерна під час війни та зміцнити глобальну продовольчу безпеку.

Нагадаємо, Проєкт USAID є одним із ключових партнерів USAID, що реалізує Ініціативу стійкості сільського господарства України («AGRI-Україна»), бюджет якої складає 350 млн доларів США. Ця ініціатива була започаткована в 2022 році з метою зміцнення українського аграрного експорту та пом’якшення глобальної кризи продовольчої безпеки, що загострилася внаслідок війни. В рамках ініціативи «AGRI-Україна» Проєкт USAID співпрацює з державними та приватними підприємствами, щоб доповнювати та залучати інвестиції в транспортування та перевалку зерна, яких вкрай потребує Україна.

Більше про ініціативу за посиланням.

На Дунаї відкрили додаткову фітолабораторію для аналізу зерна

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
16 Квітня 2024

10 квітня Одеська обласна фітосанітарна лабораторія відкрила віддалене робоче місце №2. Проєкт USAID «Економічна підтримка України» (Проєкт USAID) облаштував цю лабораторію необхідним обладнанням: придбав мікроскопи, лабораторні ваги, бактерицидний опромінювач, систему водопідготовки, набір гирь, лабораторну витяжну шафу та холодильник, а також витратні матеріали для проведення щоденних фітосанітарних експертиз: чашки Петрі, ножиці, пробірки, халати, наконечники. 

У цій лабораторії  щоденно працюватимуть два провідних фахівці відділу фітосанітарного аналізу та 1 фахівець у відділі приймання та реєстрації об’єктів регулювання та оформлення документів.  

Наявність лабораторії дасть можливість скоротити терміни проведення фітосанітарної експертизи зерна, забезпечити безперебійну роботу аграрних підприємств та покращити логістику експорту українського зерна у південному регіоні. 

“Після виходу Росії із «зернової угоди», відвантаження зерна з портів Одеси в рамках безпеки зменшилося, натомість збільшилося відвантаження зернових з Південних портів (Ізмаїл та Рені). Так виникла необхідність у відкритті додаткового віддаленого робочого місця. Щоденно наша лабораторія в Одесі (основна) отримує 20-150 зразків для проведення фітосанітарної експертизи. Потужності цього місця розраховані на 20 щоденних експертиз. В основному, це зразки зерна (кукурудзи, пшениці, соняшника, ріпаку, сої), яке виробники везуть на експорт. Відкриття додаткового віддаленого місця допоможе нам пришвидшити проведення аналізів, адже доставка зразків з Ренійського порту до Одеси займає великий проміжок часу, що затримує судна в порту”, – говорить в.о. директора Одеської обласної фітосанітарної лабораторії Катерина Абуселідзе.  

Нагадаємо, Проєкт USAID є одним із ключових партнерів USAID, що реалізує Ініціативу стійкості сільського господарства України («AGRI-Україна»), бюджет якої складає 350 млн доларів США. Ця ініціатива була започаткована в 2022 році з метою зміцнення українського аграрного експорту та пом’якшення глобальної кризи продовольчої безпеки, що загострилася внаслідок війни. В рамках ініціативи «AGRI-Україна» Проєкт USAID співпрацює з державними та приватними підприємствами, щоб доповнювати та залучати інвестиції в транспортування та перевалку зерна, яких вкрай потребує Україна. 

Більше про ініціативу за посиланням.

Альтернативні логістичні рішення допомагають фермерам під час війни

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
26 Березня 2024

Проєкт USAID Економічна підтримка України (Проєкт USAID) допомагає «Нібулону» – одному з найбільших українських агровиробників та лідеру ринку експорту зерна впроваджувати альтернативні логістичні рішення під час війни. Аби експортувати зернові культури та забезпечувати світову продовольчу безпеку, Проєкт USAID закупив для потреб “НІБУЛОНу” 50 вагонів-хоперів. Цими вагонами компанія перевозить зерно, яке закуповує у 2600 фермерських господарств.

Одне з таких – фермерське господарство «Ніколь», розташоване на Херсонщині. Підприємство понад 20 років спеціалізується на вирощуванні зернових та олійних культур. З початком війни потужності “Ніколь” опинилися в окупації, а згодом після звільнення цієї території через підрив Каховської ГЕС виробничий і логістичний процес були заблоковані – філія “Козацька” НІБУЛОНу, куди господарство привозило свій врожай, зупинила роботу. У цей час на складах «Ніколь» зберігало тисячі тонн збіжжя попереднього врожаю, але через зупинку роботи філії жоден кілограм не міг бути вивезений. Ця складна ситуація поставила під загрозу існування самого підприємства, забезпечення співробітників, а також достаток понад 500 сімей, у яких «Ніколь» орендує паї.

Влітку 2023 року “НІБУЛОН” поновив роботу філії “Зеленодольська” на Дніпропетровщині, і завдяки отриманим від Проєкту USAID “Економічна підтримка України” 50 вагонам з’явилась можливість залізницею вивозити зерно. Оскільки ця філія знаходиться недалеко від “Козацької”, це мало вирішальне значення для “Ніколь”. Зараз цими вагонами зерно із заблокованих річкових терміналів «НІБУЛОН» вивозить залізницею до портів Дунаю, потім перевантажує на баржі та везе до 25 країн світу.

Маючи у власності нові вагони та не витрачаючи додаткові гроші на їх оренду, “НІБУЛОН” зміг запропонувати “Ніколь” кращі закупівельні ціни на зерно. Ці додаткові надходження допомагають фермерам під час війни своєчасно платити заробітну плату, податки, виплачувати кредити та закуповувати пальне та міндобрива для посівної кампанії.

«Завдяки допомозі від Проєкту USAID у 2023 році ми поновили закупівлі агропродукції та продовжуємо співпрацювати більш ніж з 2600 фермерами, що дало нам змогу експортувати протягом календарного року 3 млн тонн зерна через порти Дунаю та глибоководні порти Одеси. Возити зерно винятково автомобілями дуже дорого. Поєднання авто та залізничного транспорту дозволяє нам оптимізувати логістичні витрати та пропонувати фермерам закупівельні ціни, які забезпечують прибутковість їхнього виробництва. В іншому випадку нам довелося б припинити закупівлю зерна, закрити річкові термінали, а це понад 500 робочих місць – зазначає Михайло Різак, директор із взаємодії з органами влади компанії «НІБУЛОН».

Сьогодні попри складні умови роботи та обстріли з боку ворога фермерське господарство «Ніколь» з оптимізмом дивиться у майбутнє і готується до весняної посівної кампанії.

Продовжуючи підтримувати агроекспортерів, у 2024 році Проєкт USAID придбав також 85 вагонів- зерновозів для «Луї Дрейфус» (LDC), одного з найбільших експортерів українського зерна та олійних культур серед іноземних компаній. Перші двадцять вагонів вже доставлені до одного з елеваторів компанії.

Закупівля обладнання для агрокомпаній відбувається в рамках Ініціативи стійкості сільського господарства в Україні (АГРІ-Україна), яку реалізує Агентство США з міжнародного розвитку, для пом’якшення глобальної продовольчої кризи, що загострилася через жорстоку війну росії проти України.

Більше про ініціативу за посиланням.

Напередодні Міжнародного жіночого дня ми відзначаємо внесок, який жінки роблять у розвиток економіки України

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
07 Березня 2024
Люблю запах землі навесні 

Олена Шаповал агрономиня компанії «НІБУЛОН», чотири роки працює на Черкащині за спеціальністю, яку обрала через любов до землі. До цього 10 років Олена пропрацювала на фермі, також пішла вчитись і закінчила Уманський національний університет садівництва.  

Я люблю все, що пов’язане із сільським господарством. До речі, в групі разом зі мною вчилися ще кілька дівчат, усі вони працюють за фахом. У перший день, коли я прийшла працювати в  «НІБУЛОН», мене зустріли дівчата-агрономині. Тут певну роль відіграє те, як до цього ставляться в компанії. Я знаю, що в НІБУЛОНі дотримуються гендерного балансу і віддають перевагу професіоналізму, а не статі. На мою думку, в нашій роботі чи найголовніше розуміти, що все народжене на землі потребує любові й плекання, а м‘язи тут ні до чого, – каже Олена.  

Для агронома існує два гарячих сезони – навесні під час посівної, потім — влітку та восени, коли тривають жнива. Тоді агрономи можуть провести в полі добу, міняючись змінами. У високий сезон вони не мають ні вихідних, ні свят.  

Агроном слідкує за тим, щоб висів зерна був правильний, за оранкою восени, обробітком ґрунту, контролює як піднялася пшениця, удобрює її, щоб вона прокинулась, підживилась і росла далі. 

Це ж справжнє диво – спостерігати, як встає сонце, як рослинка ніби тільки проклюнулась, а потім, дивишся, вона вже виросла тобі до поясу. Мені подобається запах землі навесні, коли її обробляють, і вона ніби розкриває тобі свої обійми. Це наповнює енергією, надихає і робить мене щасливою. 

Мене надихають люди 

Ольга Вакарчук – фінансова директорка групи агрокомпаній у центральній частині України. Понад 20 років тому після завершення навчання в Національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана пані Ольга обрала сферу агро і не помилилася. Фінансистка та економістка за фахом, за свою кар’єру у кількох компаніях жінка пройшла шлях від фінансового контролера до директорки.  

Незадовго до початку повномасштабного вторгнення, отримала пропозицію – поміняти офіс у Києві на роботу у селі на Черкащині. Її не зрозуміли багато колег та знайомих, але вона погодилася і переїхала до невеличкого затишного села, де жителі пішки ходять на роботу та усі знають усіх.  

Керувати з офісу – це одне, але опинитися у селі, де за вікном сіють пшеницю, мелють борошно або зводять елеватор – це зовсім інше. Мій світогляд дуже розширився, і цей новий досвід мені дуже подобається, — ділиться пані Вакарчук. – Тут усе на долоні, усе глибше відчуваєш і бачиш”. 

Крім фінансової звітності, Ольга Вакарчук відповідає за спілкування з українськими та закордонними партнерами, впровадження нових проєктів та залучення допомоги, щоденно спілкується з агрономами, інженерами, водіями, майстрами дільниць. 

Неважливо, хто поряд – жінки чи чоловіки. Важливо, аби вони якісно виконували свою роботу, прагнули розвитку та залишалися людьми. Коли є однодумці, з якими дивишся в один бік і спілкуєшся однією мовою, це надихає. Власне це і мотивує мене продовжувати працювати в агро. Зараз, під час війни, у нашій галузі складно, але ми вдячні партнерам за підтримку. Торік наша компанія отримала від Проєкту USAID Економічна підтримка Українипричіп для перевезення зерна та два генератори. Це дозволяє нам бути стійкими на ринку і продовжувати вирощувати зерно під час війни 

Також пані Вакарчук зазначає, що агро – це не лише про вирощування зернових або їх продаж, це і переробка, і логістика зерна, це набагато ширша галузь, де можна сповна реалізувати свої здібності. Головне, було б бажання.  

“Можливість впливати на стратегічні рішення” 

Олена Крисенко працює в агрохолдингу «ІМК» з першого дня роботи компанії. За 17 років пані Олена виросла від менеджерки зі збуту до комерційної директорки. На теперішній посаді відповідає за розробку та впровадження стратегій збуту та закупівель, веде переговори із ключовими клієнтами та аналізує ринкові тенденції.  

Під час війни, каже пані Олена, основними викликами для агробізнесу є зміна ціни та попиту на зерно, що впливає на прибутковість компанії, ускладнений доступ до ринків збуту. Це все змушує бізнес шукати нові логістичні рішення та шляхи експорту. Але ці виклики мотивують залишатися у професії:  

“Найбільше я люблю свою роботу за  можливість впливати на стратегічні рішення компанії. У цей непростий час для усіх нас час мене надихають інновації та впровадження нових технологій в агросекторі, те, що роблю внесок у розвиток сільськогосподарського виробництва, а також потенціал для розширення ринків збуту та розвитку нових бізнес-напрямків”.