Дослідження потенціалу дуальної форми здобуття освіти для переміщених закладів вищої освіти внаслідок воєнної агресії Російської Федерації – аналітичний звіт

Розвиток трудового потенціалу
30 Червня 2023

Аналітичний звіт_Дослідження потенціалу дуальної форми здобуття освіти для переміщених закладів вищої освіти внаслідок воєнної агресії Російської Федерації – аналітичний звіт

Війна, яку розпочала Російська Федерація (РФ) проти України, принесла нашій країні
неймовірні страждання. Кількість вбитих агресором мирних громадян, за даними ООН, перевищує
вісім тисяч, зокрема 487 дітей. Станом на зараз неможливо зібрати інформацію про загиблих на
окупованих РФ територіях України, а їх тільки в Маріуполі може бути близько ста тисяч. Кількістьвнутрішньо переміщених осіб оцінюється від п’яти до семи мільйонів, за даними Мінреінтеграції.
За межами України перебуває близько п’яти мільйонів українців.

РФ вщент зруйнувала 439 закладів освіти та пошкодила 27945. За даними Міністерства освіти
і науки України (МОН), внаслідок повномасштабного вторгнення РФ зруйновано 4 заклади вищої
освіти (ЗВО) та 24 закладів фахової передвищої освіти (ЗФПО), пошкоджено 116 закладів вищої й
післядипломної педагогічної освіти, а також 167 ЗФПО.

З початком збройної агресії МОН займалося переміщенням закладів вищої та фахової
передвищої освіти з Донецької, Луганської, Херсонської, Запорізької та Харківської областей, де
тривали активні бойові дії, у більш безпечні регіони. Так, переміщено 94 заклади фахової
передвищої освіти державної, комунальної та приватної форми власності. А також тимчасово
переміщено 29 закладів вищої освіти та 64 відокремлених структурних підрозділів ЗВО державної,
комунальної й приватної форм власності. Офіційно в Україні налічується понад 80 тисяч студентів
з числа внутрішньо переміщених осіб.

Але попри війну, зимову енергетичну кризу та ракетні обстріли українські викладачі
продовжують навчати, а здобувачі освіти – навчатися. Дуальна форма здобуття освіти (ДФЗО),
запроваджена чотири роки тому, до початку військової агресії РФ швидко набирала прихильників як
з боку освітян та здобувачів освіти, так і з боку бізнесу. Закладами освіти в 2021/2022 навчальному
році було заявлено безпрецедентну кількість підприємств-партнерів для участі в проєкті
впровадження ДФЗО в Україні. Якби не початок повномасштабного вторгнення, 2021/2022
навчальний рік мав би стати роком якісного прориву, адже окрім збільшення кількості роботодавців,
відчутно урізноманітнилась їхня профільність та перелік спеціальностей, за якими мало б відбуватися
навчання. Підприємства-партнери, що навчали здобувачів за ДФЗО, також зазнали пошкоджень та
збитків. Ті, хто перебувають на тимчасово окупованій території, об’єктивно не можуть займатися
навчанням українських здобувачів.

Проєкт USAID «Економічна підтримка України» (Проєкт USAID) підтримує впровадження
ДФЗО від початку реалізації пілоту МОН (Наказ МОН від 15.10.2019 №1296). У фокусі діяльності
Проєкту USAID із питань розвитку трудового потенціалу на сході України (до 24.02.2022) та у всіх
регіонах країни (після повномасштабного вторгнення) є створення та розвиток партнерства «освіта-бізнес», а ДФЗО є одним з ефективних інструментів налагодження такої взаємодії. 01 липня 2023
року Проєкт USAID розпочав реалізацію проєкту «Дуальна освіта для України» (проєкт) у співпраці з ГО «Українська асоціація маркетингу» (УАМ). Одним із завдань реалізації цього проєкту єдослідження, націлене на аналіз потенціалу впровадження ДФЗО в регіонах, де перебувають переміщені заклади освіти – партнери Проєкту USAID.