Гранти
Проєкт USAID та Центр розвитку інновацій покращуватимуть експортні процеси для українського агробізнесу
Громадська спілка «Центр розвитку інновацій» (ГС «ЦРІ») розпочинає роботу за грантом «Експорт без меж: покращення експортної спроможності на пунктах перетину кордону» від Проєкту USAID «Економічна підтримка України» (Проєкт USAID). Грант, що триватиме до грудня 2025 року, спрямований на розробку системних рішень для скорочення часу, необхідного для оформлення експортних вантажів у пунктах перетину кордону, та надання сільськогосподарським компаніям статусу AEO (авторизованого економічного оператора) відповідно до стандартів ЄС.
Статус АЕО дозволяє компанії-експортеру скоротити час процедури перетину кордону за рахунок завчасної підготовки всіх необхідних документів і попереднього пломбування вантажу. Застосування статусу АЕО для аграрних компаній забезпечує функціонування пріоритетного режиму проходження митного контролю, і як наслідок, скорочення часу, зниження ризиків, пов’язаних з порушенням ланцюга поставок або крадіжкою, підвищення довіри, прискорення експортного процесу.
«Повномасштабне вторгнення Росії в Україну створило безпрецедентні виклики для експорту української агропродукції. У цих умовах статус авторизованого економічного оператора (АЕО) може стати ключовим інструментом для адаптації українських аграрних компаній до нової реальності. Наша мета – допомогти підприємствам впровадити передові європейські практики, скоротити час процедур на кордоні, мінімізувати ризики порушення ланцюгів поставок і підвищити довіру до українського експорту на міжнародному рівні», – Катерина Іванченко, директорка Центру розвитку інновацій.
ГС «ЦРІ» в рамках гранту співпрацюватиме з органами влади, агрокомпаніями, проведе круглі столи, конференції, розробить рекомендації для агробізнесу про отримання АЕО та сприятиме поширенню цієї інформації серед зацікавленої аудиторії. Десять експортерів сільськогосподарської продукції отримають статус АЕО завдяки проведеним заходам та консультаціям, що прискорить оформлення експортних вантажів на пунктах перетину кордону.
Проєкт USAID впроваджує проєкт з прискорення оформлення вантажів на залізничних пунктах пропуску «Мостиська», «Вадул-Сірет» та «Чоп»
За підтримки гранту від Проєкту USAID «Економічна підтримка України» (Проєкт USAID) громадська організація «Західноукраїнський ресурсний центр» розпочала реалізацію проєкту, спрямованого на оптимізацію залізничних прикордонних процедур для прискорення експорту зерна до країн ЄС. Це обговорювалося під час координаційної зустрічі, 12 грудня, в Закарпатській обласній військовій адміністрації за участі представників Проєкту USAID та Укрзалізниці. У межах ініціативи заплановано вдосконалення процедур на трьох залізничних пунктах пропуску: «Мостиська», «Вадул-Сірет» та «Чоп», який став пілотним майданчиком проєкту.
Основна мета проєкту — покращення транскордонного співробітництва між Україною та ЄС, що сприятиме збільшенню експорту продукції та уніфікації процедур перетину кордону відповідно до європейських стандартів. Після блокування портів Чорного моря західні залізничні прикордонні переходи стали ключовими для експортних потоків. Однак їхня пропускна здатність виявилася недостатньою. Значно зросли обсяги експорту зерна: якщо у 2022 році через Закарпаття перевозили близько 79 тисяч тонн, то у 2023 році цей показник зріс до майже 2 мільйонів тонн. У деякі періоди час очікування на перетин кордону сягав від 2 до 15 діб. Тому проєкт спрямований на розв’язання цих проблем.
Модернізація інфраструктури пунктів пропуску, а також вдосконалення технічних і митних процедур сприятимуть зміцненню експортного потенціалу України та її інтеграції до Європейського Союзу.
Проєкт USAID покращує експортний потенціал Дунайського порту
11 листопада Проєкту USAID «Економічна підтримка України» (Проєкт USAID) передав в рамках гранту стрічковий навантажувач для «Річкового порту «Орлівка», підвищуючи ефективність експортних операцій.
Завдяки новому обладнанню час, необхідний для обробки одного судна, скоротиться з 72 до 60 годин для завантаження 6 000 тонн зерна. Крім того, час розвантаження однієї вантажівки зменшиться з 30–40 хвилин до 10–15 хвилин.
Директор «Річкового порту «Орлівка» Віталій Нікула говорить:
«Це обладнання допоможе нам запропонувати конкурентоспроможні логістичні та перевантажувальні послуги на Дунаї, використовуючи сучасне обладнання. Важливо зберігати динамічність порту, збільшувати потужності з обробки вантажів і стимулювати зростання експорту з України».
Наразі підприємство експлуатує п’ять стрічкових навантажувачів (два власних і три орендовані) та один колісний навантажувач, працюючи у чотири зміни цілодобово.
Проєкт USAID та «Західноукраїнський ресурсний центр» працюватимуть над оптимізацією залізничних прикордонних процедур
У жовтні ГО «Західноукраїнський ресурсний центр» розпочала річний проєкт у рамках гранту Проєкт USAID «Економічна підтримка України» (Проєкт USAID) «Оптимізація залізничних прикордонних процедур для прискорення експорту зерна до ЄС».
Цей грантовий проєкт спрямований на гармонізацію транскордонних процедур для збільшення залізничного експорту сільськогосподарської продукції з України, що сприятиме ширшому відновленню економіки.
Західноукраїнський ресурсний центр скликає транскордонну групу експертів Україна-ЄС для вдосконалення технічних процесів і митних процедур на трьох пілотних залізничних пунктах пропуску (ПП) Мостиська, Чоп і Вадул-Сірет на кордоні з Польщею, Угорщиною та Румунією відповідно.
Серед учасників проєкту – представники Державної прикордонної служби, митниці, Укрзалізниці та обласних державних адміністрацій Львівської, Закарпатської та Чернівецької областей. Вони сприятимуть аналізу викликів і можливостей у поточних процесах на трьох залізничних ПП на кордоні з Польщею, Угорщиною та Румунією, а також запропонують шляхи вдосконалення технічних і митних процедур, а також підвищення спроможності персоналу, залученого до реєстрації вантажів.
У 2023-2026 роках Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) через Проєкт USAID «Економічна підтримка України» виділяє 115 мільйонів доларів США на безпосередню підтримку Уряду України, зокрема Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України, Державному агентству з відновлення та розвитку інфраструктури України, Державній митній службі та «Укрзалізниці» для модернізації західних пунктів пропуску України.