Альтернативні логістичні рішення допомагають фермерам під час війни

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
26 Березня 2024

Проєкт USAID Економічна підтримка України (Проєкт USAID) допомагає «Нібулону» – одному з найбільших українських агровиробників та лідеру ринку експорту зерна впроваджувати альтернативні логістичні рішення під час війни. Аби експортувати зернові культури та забезпечувати світову продовольчу безпеку, Проєкт USAID закупив для потреб “НІБУЛОНу” 50 вагонів-хоперів. Цими вагонами компанія перевозить зерно, яке закуповує у 2600 фермерських господарств.

Одне з таких – фермерське господарство «Ніколь», розташоване на Херсонщині. Підприємство понад 20 років спеціалізується на вирощуванні зернових та олійних культур. З початком війни потужності “Ніколь” опинилися в окупації, а згодом після звільнення цієї території через підрив Каховської ГЕС виробничий і логістичний процес були заблоковані – філія “Козацька” НІБУЛОНу, куди господарство привозило свій врожай, зупинила роботу. У цей час на складах «Ніколь» зберігало тисячі тонн збіжжя попереднього врожаю, але через зупинку роботи філії жоден кілограм не міг бути вивезений. Ця складна ситуація поставила під загрозу існування самого підприємства, забезпечення співробітників, а також достаток понад 500 сімей, у яких «Ніколь» орендує паї.

Влітку 2023 року “НІБУЛОН” поновив роботу філії “Зеленодольська” на Дніпропетровщині, і завдяки отриманим від Проєкту USAID “Економічна підтримка України” 50 вагонам з’явилась можливість залізницею вивозити зерно. Оскільки ця філія знаходиться недалеко від “Козацької”, це мало вирішальне значення для “Ніколь”. Зараз цими вагонами зерно із заблокованих річкових терміналів «НІБУЛОН» вивозить залізницею до портів Дунаю, потім перевантажує на баржі та везе до 25 країн світу.

Маючи у власності нові вагони та не витрачаючи додаткові гроші на їх оренду, “НІБУЛОН” зміг запропонувати “Ніколь” кращі закупівельні ціни на зерно. Ці додаткові надходження допомагають фермерам під час війни своєчасно платити заробітну плату, податки, виплачувати кредити та закуповувати пальне та міндобрива для посівної кампанії.

«Завдяки допомозі від Проєкту USAID у 2023 році ми поновили закупівлі агропродукції та продовжуємо співпрацювати більш ніж з 2600 фермерами, що дало нам змогу експортувати протягом календарного року 3 млн тонн зерна через порти Дунаю та глибоководні порти Одеси. Возити зерно винятково автомобілями дуже дорого. Поєднання авто та залізничного транспорту дозволяє нам оптимізувати логістичні витрати та пропонувати фермерам закупівельні ціни, які забезпечують прибутковість їхнього виробництва. В іншому випадку нам довелося б припинити закупівлю зерна, закрити річкові термінали, а це понад 500 робочих місць – зазначає Михайло Різак, директор із взаємодії з органами влади компанії «НІБУЛОН».

Сьогодні попри складні умови роботи та обстріли з боку ворога фермерське господарство «Ніколь» з оптимізмом дивиться у майбутнє і готується до весняної посівної кампанії.

Продовжуючи підтримувати агроекспортерів, у 2024 році Проєкт USAID придбав також 85 вагонів- зерновозів для «Луї Дрейфус» (LDC), одного з найбільших експортерів українського зерна та олійних культур серед іноземних компаній. Перші двадцять вагонів вже доставлені до одного з елеваторів компанії.

Закупівля обладнання для агрокомпаній відбувається в рамках Ініціативи стійкості сільського господарства в Україні (АГРІ-Україна), яку реалізує Агентство США з міжнародного розвитку, для пом’якшення глобальної продовольчої кризи, що загострилася через жорстоку війну росії проти України.

Більше про ініціативу за посиланням.

Напередодні Міжнародного жіночого дня ми відзначаємо внесок, який жінки роблять у розвиток економіки України

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
07 Березня 2024
Люблю запах землі навесні 

Олена Шаповал агрономиня компанії «НІБУЛОН», чотири роки працює на Черкащині за спеціальністю, яку обрала через любов до землі. До цього 10 років Олена пропрацювала на фермі, також пішла вчитись і закінчила Уманський національний університет садівництва.  

Я люблю все, що пов’язане із сільським господарством. До речі, в групі разом зі мною вчилися ще кілька дівчат, усі вони працюють за фахом. У перший день, коли я прийшла працювати в  «НІБУЛОН», мене зустріли дівчата-агрономині. Тут певну роль відіграє те, як до цього ставляться в компанії. Я знаю, що в НІБУЛОНі дотримуються гендерного балансу і віддають перевагу професіоналізму, а не статі. На мою думку, в нашій роботі чи найголовніше розуміти, що все народжене на землі потребує любові й плекання, а м‘язи тут ні до чого, – каже Олена.  

Для агронома існує два гарячих сезони – навесні під час посівної, потім — влітку та восени, коли тривають жнива. Тоді агрономи можуть провести в полі добу, міняючись змінами. У високий сезон вони не мають ні вихідних, ні свят.  

Агроном слідкує за тим, щоб висів зерна був правильний, за оранкою восени, обробітком ґрунту, контролює як піднялася пшениця, удобрює її, щоб вона прокинулась, підживилась і росла далі. 

Це ж справжнє диво – спостерігати, як встає сонце, як рослинка ніби тільки проклюнулась, а потім, дивишся, вона вже виросла тобі до поясу. Мені подобається запах землі навесні, коли її обробляють, і вона ніби розкриває тобі свої обійми. Це наповнює енергією, надихає і робить мене щасливою. 

Мене надихають люди 

Ольга Вакарчук – фінансова директорка групи агрокомпаній у центральній частині України. Понад 20 років тому після завершення навчання в Національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана пані Ольга обрала сферу агро і не помилилася. Фінансистка та економістка за фахом, за свою кар’єру у кількох компаніях жінка пройшла шлях від фінансового контролера до директорки.  

Незадовго до початку повномасштабного вторгнення, отримала пропозицію – поміняти офіс у Києві на роботу у селі на Черкащині. Її не зрозуміли багато колег та знайомих, але вона погодилася і переїхала до невеличкого затишного села, де жителі пішки ходять на роботу та усі знають усіх.  

Керувати з офісу – це одне, але опинитися у селі, де за вікном сіють пшеницю, мелють борошно або зводять елеватор – це зовсім інше. Мій світогляд дуже розширився, і цей новий досвід мені дуже подобається, — ділиться пані Вакарчук. – Тут усе на долоні, усе глибше відчуваєш і бачиш”. 

Крім фінансової звітності, Ольга Вакарчук відповідає за спілкування з українськими та закордонними партнерами, впровадження нових проєктів та залучення допомоги, щоденно спілкується з агрономами, інженерами, водіями, майстрами дільниць. 

Неважливо, хто поряд – жінки чи чоловіки. Важливо, аби вони якісно виконували свою роботу, прагнули розвитку та залишалися людьми. Коли є однодумці, з якими дивишся в один бік і спілкуєшся однією мовою, це надихає. Власне це і мотивує мене продовжувати працювати в агро. Зараз, під час війни, у нашій галузі складно, але ми вдячні партнерам за підтримку. Торік наша компанія отримала від Проєкту USAID Економічна підтримка Українипричіп для перевезення зерна та два генератори. Це дозволяє нам бути стійкими на ринку і продовжувати вирощувати зерно під час війни 

Також пані Вакарчук зазначає, що агро – це не лише про вирощування зернових або їх продаж, це і переробка, і логістика зерна, це набагато ширша галузь, де можна сповна реалізувати свої здібності. Головне, було б бажання.  

“Можливість впливати на стратегічні рішення” 

Олена Крисенко працює в агрохолдингу «ІМК» з першого дня роботи компанії. За 17 років пані Олена виросла від менеджерки зі збуту до комерційної директорки. На теперішній посаді відповідає за розробку та впровадження стратегій збуту та закупівель, веде переговори із ключовими клієнтами та аналізує ринкові тенденції.  

Під час війни, каже пані Олена, основними викликами для агробізнесу є зміна ціни та попиту на зерно, що впливає на прибутковість компанії, ускладнений доступ до ринків збуту. Це все змушує бізнес шукати нові логістичні рішення та шляхи експорту. Але ці виклики мотивують залишатися у професії:  

“Найбільше я люблю свою роботу за  можливість впливати на стратегічні рішення компанії. У цей непростий час для усіх нас час мене надихають інновації та впровадження нових технологій в агросекторі, те, що роблю внесок у розвиток сільськогосподарського виробництва, а також потенціал для розширення ринків збуту та розвитку нових бізнес-напрямків”. 

Проєкт USAID сприяє збільшенню експорту зерна з України

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
13 Лютого 2024

У 2023 році Проєкт USAID “Економічна підтримка України” (Проєкт USAID) в рамках Ініціативи стійкості сільського господарства в Україні (АГРІ-Україна) підтримував українські агрокомпанії-експортери, закуповуючи для них потужне обладнання, яке пришвидшить та збільшить експорт зерна з України.  

Для 16 компаній-партнерів Проєкт USAID придбав 146 одиниць обладнання на понад 12 мільйонів доларів США. Це вагони-хопери, максібеги для перевезення зерна, ваги для зважування автомобільного транспорту, пробовідбірники зерна, телескопічні навантажувачі, генератори та інше. Завдяки використанню цього обладнання компанії торік  експортували понад 203 тисячі тонн зерна.  

Як воно працює — ми зібрали відгуки агрокомпаній. 

Восени 2023 року компанія АгроКІМ, що входить до складу агрохолдингу ІМК, отримала 7 телескопічних навантажувачів, 3 автомобільних ваг та 3 генератори. Це обладнання активно використовується на потужностях холдингу у Полтавській, Чернігівській та Сумській областях.

Завдяки тому, що у нас з’явилися потужні телескопічні навантажувачі, нам вдалось повернути у виробничий цикл та пришвидшити процеси завантаження зерна на додаткових складських комплексах напольного зберігання, не обладнаних механізованим завантаженням/вивантаженням. За день 1 навантажувач може навантажити на автотранспорт до 1 тис.  тонн зерна, це значно прискорило нашу роботу. До цього навантаження здійснювали старою, малопотужною радянською технікою, – говорить операційний директор ІМК Олександр Вержиховський.   

Лише за три місяці 2023 року – вересень-листопад — АгроКІМ експортував 23 178 тонн зерна (з них 12 762 тонн за допомогою обладнання від Проєкту USAID, що склало 10% від річного експорту компанії). 

Окрім 50 вагонів-зерновозів, компанія “НІБУЛОН” отримала два механічні пробовідбірники зерна, які встановили на філіях компанії, що на Дунаї. За п`ять місяців роботи обладнання дозволило провести вхідний контроль з визначення якості зерна для близько 15 000 авто або для 375 000 тонн. 

 Їх встановлення дало змогу приймати автотранспортом понад 320 машин, що складає 7,5 тис. тонн агропродукції на добу. Обладнання, яке для цих цілей використовувалось раніше, дозволяло опрацьовувати близько 200 авто на добу. 

 «Пробовідбірники Rakoraf, отримані від Проєкту USAID, дозволили нам прискорити приймання вантажу з автотранспорту, відбір проб у лабораторію та подальше відвантаження агропродукції на експорт”, – зазначив Валерій Реуцой, директор по роботі елеваторів “НІБУЛОНу”.  

Також НІБУЛОН активно використовує вагони-хопери для перевезення зерна із заблокованих річкових портів до морських. Разом із 50 вагонами від Проєкту USAID парк НІБУЛОНу склав 212 вагонів.  Економічний ефект від перевезень власним вагонним парком склав $1.7 млн. За липень – грудень 2023 року частку перевезення власними вагонами компанії збільшилася з 10% до 23%, що дозволило транспортувати 164 000 тонни зернової продукції.  

Компанія “Трайгон Фармінг Харків”, яка є підрозділом компанії Агроміно в Україні, отримала у 2023 році 550 максібегів. Це великі мішки багаторазового використання, за допомогою яких перевозять зерно. У кожен мішок поміщається 14 тонн зерна. Завдяки їх використанню компанія змогла перевезти у жовтні-листопаді 2023 року 7 659 тонн зерна, що складає 50% від загального експорту за ці два місяці.  Пшеницю, кукурудзу  та соєві експортували до Туреччини, Румунії, Ізраїлю. 

“Співпраця із Проєктом USAID допомогла нашій компанії збільшити обсяги експорту зернових під час війни. На початку минулого року ми дізналися про те, що для завантаження зерна є великі мішки – максібеги та вирішили спробувати їх у своїй роботі. Проєкт USAID придбав на наш запит ці мішки. За місяць ми перевозимо ними 3 тисячі тонн зерна. Раніше це робили іншими мішками або машинами. Загалом вже по два-три рази ми використали один і той же максібег, вони усі цілі, після використання повертаються до нас на наші потужності, – говорить технічний директор компанії Олександр Андреєв 

 Три телескопічні навантажувачі допомогли агрохолдингу “Астарта-Київ” збільшити відвантаження зерна на експорт з елеваторів компанії на Полтавщині та Хмельниччині.  За два місяці 2023 року – жовтень та листопад – компанія експортувала за допомогою цього обладнання 72 693 тонни зерна (пшениці, кукурудзи та ріпаку), що становить 10% від її загального річного експорту.  

У 2024 році Проєкт USAID продовжує підтримувати агрокомпанії, аби допомогти українському бізнесу експортувати зерно до світових споживачів.   

Нагадаємо, закупівля обладнання відбувається в рамках Ініціативи стійкості сільського господарства в Україні (АГРІ-Україна), яку реалізує Агентство США з міжнародного розвитку, для пом’якшення глобальної продовольчої кризи, що загострилася через жорстоку війну росії проти України.  

Більше про ініціативу за посиланням: https://www.usaid.gov/ukraine/agriculture-resilience-initiative-agri-ukraine

Проєкт USAID придбав 85 вагонів-зерновозів для компанії “Луї Дрейфус”

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
06 Лютого 2024

Проєкт USAID «Економічна підтримка України» (Проєкт USAID) придбав 85 вагонів-зерновозів для «Луї Дрейфус» (LDC), одного з найбільших експортерів українського зерна та олійних культур серед іноземних компаній. Перші двадцять вагонів вже доставлені до одного із елеваторів компанії. 

У компанії очікують, що використання додаткових вагонів дозволить збільшити експорт зерна на 110 000 тонн щорічно. Окрім того, LDC зможе розширити географію роботи та відвантажувати зерно із тих регіонів України, звідки вивозити зерно не було можливості. Вагони від Проєкту USAID дозволять компанії покращити конкурентоспроможність своїх умов закупівлі, що в кінцевому підсумку буде корисним для місцевих фермерів.
Загалом, «Луї Дрейфус» володіє 660 вагонами, невелика кількість яких наразі знаходяться на тимчасово окупованих територіях, застрягши там, коли розпочалася повномасштабне вторгення Росії у 2022 році. Компанія експортує зерно до країн Азії, Африки та Європи.

** 

Закупівля обладнання для агрокомпаній відбувається в рамках Ініціативи стійкості сільського господарства в Україні (АГРІ-Україна), яку реалізує Агентство США з міжнародного розвитку, для пом’якшення глобальної продовольчої кризи, що загострилася через жорстоку війну росії проти України.  

Більше про ініціативу за посиланням.

Проєкт USAID підвищує ефективність транспортування зерна в Україні

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
18 Січня 2024

Проєкт USAID “Економічна підтримка України” (Проєкт USAID) доставив шістнадцять зернових причепів восьми аграрним компаніям у 2023 році та ще два у 2024 році. Ці сучасні легкі причепи прискорять збирання та розвантаження зерна та допоможуть збільшити його перевалку приблизно на 31 400 тонн на рік. 

Частина агрокомпаній не має власних зерновозів і орендувала їх у разі потреби, що призводило до додаткових витрат на транспортування.  

Два зерновози отримала філія компанії «Астарта-Київ». Вони збільшать перевантажувальну потужність компанії на 12 тис. тонн на рік. Зараз компанія використовує вантажівки для перевезення зерна та олійних культур з елеваторів. Завдяки новим причепам від Проєкту USAID «Астарта» зможе більш ефективно транспортувати кукурудзу, пшеницю, ріпак, сою та соняшник до морських та річкових портів. 

Чотири зернові причепи отримала компанія «Фенікс Агро», яка обслуговує Перший український аграрний кооператив у центральній та західній Україні. Компанія використовуватиме причепи для транспортування зерна з місцевих фермерських господарств до перевалочного пункту в Черкаській області. Звідти зерно йде на подальший експорт через українські морські/річкові порти та залізницю. Раніше «Фенікс Агро» орендував такі причепи. 

«Тепер ми будемо менше залежні від інших компаній і наявності транспортних засобів на ринку. Причіп, який ми отримали від Проєкту USAID, може бути сертифікований для транспортування до Європи, тож наше підприємство може експортувати свою продукцію в країни Європи та доставляти її безпосередньо на переробку до заводів», — каже фінансова директорка однієї з компаній Ольга Вакарчук. — Ми очікуємо, що наявність власного причепа дозволить збільшити експорт на 5-10%». 

Нагадаємо, закупівля обладнання відбувається в рамках Ініціативи стійкості сільського господарства в Україні (АГРІ-Україна), яку реалізує Агентство США з міжнародного розвитку, для пом’якшення глобальної продовольчої кризи, що загострилася через жорстоку війну росії проти України. 

Від кризи до розвитку: як Проєкт USAID підвищує стійкість Нібулону

Зміцнення логістики аграрного експорту, АГРІ-Україна
17 Січня 2024

У серпні 2023 року Проєкт USAID Економічна підтримка України (Проєкт USAID) придбав 50 сучасних вагонів-хопперів «Нібулону» – одному з найбільших українських агровиробників та лідеру ринку експорту зерна. За п’ять місяців ці вагони перевезли із заблокованих річкових портів «Нібулону» до дунайських портів майже 30 тисяч тонн українського зерна, яке потім відправили до 25 країн. Загалом, за цей період вагони здійснили десять рейсів різними маршрутами та подолали 15 тисяч кілометрів.

Компанія «Нібулон» долучає українських виробників зерна до глобальних ринків через мережу терміналів зберігання та обробки зерна, об’єднаних центральною системою логістики. До повномасштабного вторгнення Росії «Нібулон» побудував 14 річкових портів (філій) на річках Південний Буг і Дніпро, щоб відродити внутрішнє річкове судноплавство та суднобудування. Однак у 2022 році, коли Росія окупувала Херсонську область і постійно обстрілювала Миколаїв, де знаходиться головний перевантажувальний термінал «Нібулону», дев’ять філій втратили доступ до води та були відрізані від логістичних шляхів. Решта п’ять були знищені або опинилися на окупованій території. Нова стратегія логістики базувалася на складному процесі: зерно потрібно було транспортувати вантажівками до найближчої залізничної станції, а потім перевантажувати у вагони, які згодом прямували на експорт через порти Дунаю..

Один із таких заблокованих річкових портів – філія «Зеленодольська», яка має потужності одночасного зберігання 76 000 тонн. До війни фермери з навколишніх сіл щорічно звозили сюди, в Мар’янське, близько 200 тисяч тонн зерна. З початком війни Зеленодольська філія не могла транспортувати зерно баржами, тому доставляли врожай на найближчий елеватор Нібулону вантажівками.

Фермерське господарство «Н-І-К» у Дніпропетровській області – сімейне підприємство, засноване на початку 2000-х – одне із тих, хто продавав свій урожай Нібулону і залежав від роботи Зеленодольської філії.

«З 2010 року майже все зерно ми відправляли на «Нібулон», – згадує засновник ферми «Н-І-К» Михайло Порослий.  – Звичайно, ми боялися, коли почалася війна, і відчували себе незахищено, тому що порти були заблоковані. Що буде з експортом? Чи продовжувати садити? Якщо так, то що саме?»

Завдяки підтримці Проєкту USAID «Нібулон» зміг продовжити експорт зерна – компанія перебудувала свої логістичні маршрути та замінила баржі вантажівками та залізничними вагонами. Це також дозволило зберегти 350 робочих місць та зменшити додаткові витрати на оренду вагонів Української залізниці.

«З новими вагонами від Проєкту USAID ми створили альтернативний маршрут і транспортуємо зерно залізницею із заблокованих річкових елеваторів до портів Одеси та Дунаю. Ми можемо завантажити до 70 тонн у вагон, порівняно із 20 тоннами у вантажівці. Перевозити зерно автотранспортом дуже дорого, і якби ми продовжували транспортувати зерно вантажівками, витрати для компанії були б вищими. Це вплинуло б на закупівельну ціну, яку ми пропонували фермерам, або нам довелося б закрити термінали», – каже директор із взаємодії з органами влади «Нібулону» Михайло Різак.

Завдяки 50 вагонам від Проєкту USAID парк «Нібулону» зріс до 212 вагонів і став більшим на 25%. У перспективі компанія планує співпрацювати з понад 3 тисячами фермерських господарств та експортувати 200-300 тис. тонн зерна на місяць, що складатиме понад 7% від загального експорту України.

Нагадаємо, закупівля обладнання відбувається в рамках Ініціативи стійкості сільського господарства в Україні (АГРІ-Україна), яку реалізує Агентство США з міжнародного розвитку, для пом’якшення глобальної продовольчої кризи, що загострилася через жорстоку війну росії проти України.